Hoppa till innehåll

Svenska Bilsportförbundet

  • av
Svenska Bilsportförbundet

Svenska Bilsportförbundet fattar viktiga beslut om all bilsport i Sverige och ser även till att främja bilsport i landet generellt sett. De ingår som ett specialistförbund i Riksidrottsförbundet och även det internationella bilsportsförbundet FIA (Fédération Internationale de l’Automobile).

Historia

Chris_Atkinson_-_2006_Rally_JapanRedan 1936 bildades förbundet och de utgör en viktig del i den svenska idrottshistorien. Med deras hjälp blev bilsport en riktig folksport och det finns massvis av föreningar och klubbar ute i landet som ägnar sig åt olika tävlingsgrenar inom bilsport. Genom historien har de gjort mycket för att få unga svenskar intresserade av racing, rally, dragracing och andra grenar som det tävlas i på internationell nivå. Under 70-talet och 80-talet gav det stor utdelning då Sverige hade förare som var med och konkurrerade om topplacering i de allra största tävlingarna. I modern tid har det blivit tuffare, men det är alltjämt ett starkt förbund som arbetar hårt för att utveckla bilsporten och som även skickar svenska representanter till det internationella bilsportförbundet FIA.

Vilka grenar finns det inom bilsport i Sverige?

  • Racing
  • Rally
  • Folkrace
  • Rallycross
  • Crosskart
  • Dragracing
  • Drifting
  • Backe
  • Bilorientering
  • Offroad
  • Regularity
  • Karting
  • Historisk bilsport
  • Radiostyrd bilsport
  • Virtuell bilsport

Svenska Bilsportförbundet administrerar dessa tävlingsgrenar och ser till att reglerna är uppdaterade. Varje år hålls ett förbundsmöte. Där medverkar föreningar för hela landet. I en demokratisk process väljs en styrelse och det finns också ett kansli som hjälper till att genomföra alla beslut som fattas av Svenska Bilsportförbundet.

Framtiden för bilsport i Sverige

För att locka fler talanger och mer pengar till bilsporten är det viktigt med mycket publik och mycket intresse från media. Ett problem i Sverige är att man under senare år saknat stora stjärnor som hållit hög internationell klass. Ytterligare ett problem är att det varit svårt för ett litet land att ha tillräckligt med resurser för att uppfylla de hårda krav (bland annat gällande säkerhet) som ställts av FIA för att arrangera deltävlingar i stora racingserier. Genom att knyta till sig kapitalstarka sponsorer finns chansen att vända utvecklingen.