Hoppa till innehåll

Säkerhet inom racing

  • av
Säkerhet inom racing

Motorsport kan vara extremt farligt utan rätt säkerhetsåtgärder. Förr i tiden var det en av de absolut farligaste sporterna med flera dödsfall årligen. Lyckligtvis har situationen förbättrats. Nuförtiden finns det ett helt annat säkerhetstänk än det fanns till exempel under 60-talet och 70-talet. En annan sak som ibland glöms bort är att det inte bara är förarna som måste skyddas. Även publiken är i riskzonen under racingtävlingar. Genom historien har det förekommit åtskilliga gånger att publik antingen blivit påkörda eller att delar av racerbilar lossnat och träffat någon vid sidan av banan.

Ambulans och sjukvårdare ska finnas på plats

arca_talladegaNär något allvarligt inträffar är tiden en viktig faktor. Det är stor skillnad på om hjälpen når fram efter 20 minuter eller efter bara någon minut. Inte sällan är det en fråga om liv eller död. Personalen ska ha tillgång till modern utrustning som hjärtstartare. Ytterligare en fördel med att ha ambulanspersonal på plats är att de kan rycka in om någon i publiken behöver sjukvård akut.

Publik på anvisad plats och inte för nära banan

På senare tid har man blivit mycket bättre på att utrusta racingbanor med säkerhetsräcken och annat skydd som undviker att åskådare kan träffas av bilarna om något går snett. Även stora tävlingar som 24 Hours Le Mans saknade en gång i tiden säkerhetsräcken runt banan, vilket också ledde till en del fruktansvärda olyckor. Under rallytävlingar ute i terrängen är det dock inte lika enkelt. Ofta är det upp till sunt förnuft och till funktionärer att det inte tas onödiga risker. Till exempel ska inte publik finnas på partier där rallybilar riskerar att tappa kontrollen och köra av banan.

Bilar som är designade för att skydda föraren

I slutändan är det förarna som tar de största riskerna och där har man också kommit långt när det gäller säkerheten. Moderna racingbilar är designade för att föraren ska vara så skyddad som möjligt. Särskilt tydligt är det i Formel 1 där en bil kan se helt förstörd ut efter en kollision medan förarens cockpit är i det närmaste oskadd.