Om du är ny när det gäller motorsport kanske du undrar hur det ens går att tävla rättvist. Borde inte den som har mest resurser kunna ställa upp med den överlägset bästa bilen och krossa allt motstånd? Sanningen är att man inom motorsport har olika klasser som vanligtvis har ett mycket detaljerat reglemente fullt av regler.
Det kan omfatta saker som hur mycket tävlingsbilen får väga totalt och hur många hästkrafter motorn får ha. Faktum är att i vissa klasser tävlar man i identiska bilar som alla tillverkas i samma fabrik. En av fördelarna är att det får ner kostnaderna och gör att fler får möjlighet att delta i en viss racingklass. Dessutom blir det i större utsträckning förarens skicklighet och teamets övergripande strategi som kommer fälla avgörandet under säsongen.
Prispengar och sponsorer
Förutom äran tävlar man om rejält med prispengar, framför allt i de stora racingklasserna. Prispengar är viktigt för konkurrensen och för att locka till sig duktiga förare och duktiga racingteam. Den som vinner eller kommer på prispallen blir ofta rikligt belönad, men längre ner i resultatlistan är det inte särskilt mycket prispengar. I Sverige är det faktiskt vanligt att förare är beroende av sponsorer för att kunna gå runt ekonomiskt under en hel säsong. Det är absolut inget unikt inom motorsport. Stora biltillverkare, motortillverkare, däcktillverkare och dylikt är självklart intresserade av att marknadsföra sig själva, inte minst för racingtävlingar som syns mycket i media. Därför är de beredda att satsa mycket pengar på lovande förare och ibland sponsras hela team eller rentav en hel klass inom racing.
Nationella tävlingar och internationella tävlingar
Inom racing tävlas det både nationellt och internationellt. Ibland blir svenska racingklasser en slags språngbräda som kan föda en internationell racingkarriär där man tävlar i allt snabbare bilar och till exempel deltar i en VM-serie med förare från hela världen. Genom att visa framfötterna i olika racingtävlingar kan en förare arbeta sig upp genom systemet.